1

Tema: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Verovatno ste primetili (ja jesam u više navrata i u različitim bankama), da obični, nazovimo ih mlađim šalter službenicima (verovatno primljenih preko veze), ni najosnovnije, svakodnevne operacije ne umeju, bez asistencije starijeg kolege da izvedu. Molim vas, otvaranje deviznog ili dinarskog štednog računa, tekućeg, pa i promena deviza za njih su problematični!

2

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Ma kako to izgledalo klijentu, pojedine banke imaju zaista komplikovane procedure za otvaranje računa. Npr. za svaku ročnost računa, tipa oročenje 3, 6, 12 meseci ili avista računi zahtevaju posebnu kategoriju. Zbog toga često "novajlije" (kako god primljeni u banci smile ) imaju problem da sami odrade kompletnu operaciju. Na žalost, uglavnom ceh plaćaju klijenti, koji troše svoje dragoceno vreme....

3

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Da ne otvaram novu temu. Pre nekoliko dana sam sa jednom filijalom OTP banke napravio ugovor o stepenastoj deviznoj stednji na 6 meseci. Medjutim na jedinom dokumentu na kome treba da stoji ukupna ulozena suma, stoji jedna velika nula sa sve decimalama. Na moju reklamaciju kod sefice dobijam odgovor da taj papir stoji "tek onako" a da je bitna jedino potvrda o uplati na racun i tekst ugovora (bez naznacene sume).

E sad, ili sam ja paranoik ili kompletna sluzba ne zna svoj posao pa bih voleo da mi neko kaze da li ja u rukama imam garanciju da ce mi biti pripisana kamata na sumu koju sam ulozio ili na 0.00 EUR koliko stoji na ovom dokumentu. Skenirani dokumenat mozete videti na slici:

Podaci o depozitu

4

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

@hopsy

Skenirani dokument nije Ugovor o depozitu, vec Pregled bitnih elemenata (za depozite neobavezan dokument, moguce da ga njihov sistem zato ne prepoznaje).

Da li ste dobili Ugovor o depozitu i Plan isplate depozita? Ova dva dokumenta su obavezna i u njima sve mora da bude navedeno (iznos depozita, kamatana stopa, ukupna kamata po isteku, itd.)

Ukoliko neki dokument nedostaje i/ili je nepotpun, obratite se ponovo filijali ili ulozite reklamaciju.

5

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Sam ugovor mi deluje OK. Ali nigde u ugovoru se ne pominje SUMA, niti postoji standardna tabela plana isplate depozita. Evo skeniranog ugovora:

Ugovor str.1
Ugovor str.2
Ugovor str.3

Tu je jos i izvod iz opstih uslova poslovanja i zahtev za otvaranje racuna fizickog lica. Prvi put imam ugovor o stednji na kome nije naveden iznos na koji se ugovor odnosi (odnosno stoji 0.00 EUR). Mozda sam staromodan pa ne shvatam da banke diktiraju uslove poslovanja pa mogu da priuste i ovakve neozbiljne odnose sa svojim klijentima.

6

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Ovo je Ugovor o stednom racunu, a ne Ugovor o orocenom depozitu, koji je uz Plan isplate depozita, obavezan prilikom orocenja sredstava. Ako zaista nemate nista drugo od dokumentacije, onda je OTP Banka ili zaista nestrucna ili konstantno u najgrubljem krsenju pravila poslovanja koje namece NBS, za sta su kazne enormne.

Koraci u reklamaciji su uvek sledeci: nadlezna filijala, Sluzba reklamacija Banke, Centar za zastitu korisnika NBS.

7

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Da li ovo na kraju znaci da ce mi posle 6 meseci biti pripisana kamata od 10% na ulozene devize (kako stoji na strani 2 ovog ugovora) ili ne? Malo mi zvuci neverovatno iako mi je sluzbenica banke predlozila ovu soluciju kao najpovoljniju varijanu stednje na 6 meseci.

8

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Ne znam sta bih rekao na to, mozda je ovo u praksi OTP Banke dovoljno da garantuje isplatu kamate.

9

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Da ne stavljam sad sebe i  ljude u neprijatnu situaciju kod nadredjenih, ali kamata na evre od 10% na 6M nije bas za bacanje. Pretpostavljam da bi me ipak posle detaljne konsultacije izmedju sebe kontaktirali ako ugovor ne bi bio OK. Hvala na savetima u svakom slucaju.

10

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Malo mi je nejasno iskazana kamatna stopa. Naime, banka mahom iskazuje kamatnu stopu na godišnjem nivou, a onda je deli sa periodom oročenja. Tako da bi kamata na ovaj depozit ustvari bila 10% p.a.(per annuim-godišnje), što znači da je tebi kamatna stopa na 6 meseci ustvari 5%. Naravno, ni ovo nije mali iznos kamate, kada se uzme u obzir da se kamate na godišnjem nivou kreću u rasponu od 4-6% na oročene devize u zavisnosti na iznos oročenja. Ono što bi trebao da uradiš, to je da se upoznaš sa Opštim uslovima poslovanja banke, gde je detaljno navedeno kako se iskazuje kamtna stopa. Taj pravilnik imaš na sajtu svake banke. Takođe, koliko vidim nije definisano da li će se nakon obračuna kamate, iznos obračunate kamate pripisati glavnici (dekurzivno), što znači da će u sledećem obračunu i kamata biti obračunata zajedno sa glavnicom, ili se obračun kamate vrši na iznos položenog depozita.

11

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Kamatna stopa za svaki pojedinačni mesec je iskazana na godišnjem nivou, dakle:
u prvom mesecu se obračunava kamatna stopa od 2% (na godišnjem nivou!) - to znači da ćete ostvariti kamatu nakon mesec dana 2%/12 meseci....i tako za svaki pojedinačni mesec (2,3,4,5%), a u šestom mesecu ćete ostvariti kamatu 10%/12.
Na kraju se sabiraju ostvarene kamate za svaki pojedinačni mesec i tako isplaćuje ukupna kamatna stopa.

Ovo u ugovoru nikako ne znači da će se ostvariti kamata od 2% u prvom mesecu....2,5;3;3,5;4%; i 10% u šestom mesecu. Ne znači ni da će u slučaju da depozit odleži 6 meseci biti obračunata kamata na ukupan period od 10% na godišnjem nivou.

Ne znam da li ste (hopsy) ovako shvatili obračun kada ste oročavali sredstva, ali između prve i druge opcije su drastične razlike u visini ostvarene kamate.

12

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Hoces reci da cu za sest meseci na 1000 EUR imati kamatu po formuli:

1000/12*(0.02+0.025+0.03+0.035+0.4+0.1)=20.83 EUR

sto odgovara kamati na godisnjem nivou od samo 4.167% ? Pa znate sta. Nije bankarstvo nazvano najvecom prevarom modernog doba. Ja sam bio ubedjen da cu za 6 meseci imati na 1000 EUR celih 50 EUR (neoporezovanih). A ovako se sve svodi na prosecnu kamatu iz vecine banaka na orocenje od 6 meseci. Samo su ga ovde majstorski servirali. Covek uvek treba da insistira da mu podnesu krajnje cifre u novcanim iznosima i da se ne zamlacuje mnogo sa procentima u ugovorima.

13

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Upravo iz tog razloga je Plan isplate depozita obavezan element prilikom svakog orocenja sredstava.

Sad ide deo mog naglas razmisljanja:

Ugovor se samo potpisuje, medjutim Pregled bitnih elemenata (doduse, nije obavezan) i Plan isplate depozita se potpisuju sa imenom i prezimenom, maticnim brojem i potpisom. Kazne za nepostovanje odluka NBS (narocito iz domena prava korisnika) su ogromne, milionske ... Ne znam kako ta banka zamislja da prodje prvo svoju internu kontrolu a onda i kontrolu NBS.

14

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Definitivno, pre nego što bilo koja sredstva oročite, tražite jasno da vam se napiše koja kamata se ostvaruje nakon oročenja. Nije bitno da li se to zove pregled bitnih elemenata ili plan isplate depozita, bitno je da postoji cifra i pečat banke sa potpisom službenika. Jedino je to način da ne dolazi do ovakvih zabuna...

15

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

pa kao sto neko rece,bankarstvo je najveca legalizovana prevara.....stepenasta kamata i jeste neka vrsta navlakuse,jer lepo deluje kada ti neko kaze imate 10-12 % kamate....primamljivo nema sta....a sve se svodi na to da je u principu najbolje uzeti klasicnu orocenu stednju,jedino odabrati na koliko meseci....bez tih novotarija.....

16

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Efg banka,tj.njihov call centar je jedna velika sramota.Niko nezna nista lepo da ti objasni,kad bi pozvala pre podne rekli bi mi jednu pricu,popodne drugu.Neznam kako to neko ko je odgovoran za te operatere to dopusta.Da ne pricam o ljubaznosti prema svojim klijentima.Cak bi joj i ime spomenula,ali drugom prilikom.Nego me interesuju kreditne kartice i njihova blokada i aktivacija.Ako neko zna nesto o tome i koja su prava klijenata,neka napise nesto.U svakom slucaju,svi koji imaju problema ipak moraju da se obrate nekom strucnijem i na vecem polozaju.Pozdrav...

17

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

hopsy napisao:

Hoces reci da cu za sest meseci na 1000 EUR imati kamatu po formuli:

1000/12*(0.02+0.025+0.03+0.035+0.4+0.1)=20.83 EUR

sto odgovara kamati na godisnjem nivou od samo 4.167% ? Pa znate sta. Nije bankarstvo nazvano najvecom prevarom modernog doba.Ja sam bio ubedjen da cu za 6 meseci imati na 1000 EUR celih 50 EUR (neoporezovanih). A ovako se sve svodi na prosecnu kamatu iz vecine banaka na orocenje od 6 meseci. Samo su ga ovde majstorski servirali. Covek uvek treba da insistira da mu podnesu krajnje cifre u novcanim iznosima i da se ne zamlacuje mnogo sa procentima u ugovorima.

Vidis, hopsy, kada sam se upustio u posao sa "bankarskom mafijom", znao sam da niko nece da ti da novac dzaba i da ce na sve nacine gledati da ti ga otmu. Moja logika stednje je: "Ako stoji u slamarici, onda se ne menja, a ovako zaradim koji dinar (euro wink )". Dakle, od banka nista ne ocekujem spektakularno. I ja sam krenuo da racunam, tako, kako je predstavljeno i kako mi izgleda logicno, ali iako primamljiv, dobitak mi nije delovao logicno. Dakle, opusti se i nedajmo se da nam neko nece pokrasti taj novac sa stednje.

18

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Zeljko17 napisao:

Dakle, opusti se i nedajmo se da nam neko nece pokrasti taj novac sa stednje.

Hmm, kad imas posao sa ovakvom bratijom ne mozes biti siguran ni u to. Da li je neko razmisljao kakav to dokumenat posedujete kod sebe kojim dokazujete iznos vaseg uloga u banci. Parcetom plastificiranog papira sa logom banke i vasim potpisom?

Nekada su postojale stare dobre knjizice na kojima je stajala cifra salda sa pecatom i potpisom sluzbenika  i dok je ta knjizica kod vas svaka zloupotreba se mogla lako dokazati. Sada su one "demode" i koriste ih samo "primitivci" u komercijalnoj banci. Pripremajmo se polako za "new age" i totalitarnu vladavinu "velikog brata" i sijaset mogucnosti zloupotrebe nasim ustedjevinama i identitetima.

19

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Dokaz da si uplatio je onaj papiric koji se zove "Nalog za uplatu", ili moze i "nalog za prenos".
A na njima je posle da dokazuju da li si ti nesto podizao posle toga wink

20

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Danas sam otisla u NLB banku da podignem orocenu deviznu stednju(3meseca,4.500Eura), nisu mi to dozvolili vec su trazili da prvo najavim isplatu i dodjem tek sutradan po svoj novac, navodno je suma velika!

Napominjem da su mi ranije u AIK banci bez uslovljavanja odmah isplatili ovu sumu.
Sta reci osim da sam bila veoma zaprepascena i sprecena da slobodno raspolazem sopstvenim novcem. I zato NIKAD vise u NLB banku!

21

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Marbosi napisao:

Danas sam otisla u NLB banku da podignem orocenu deviznu stednju(3meseca,4.500Eura), nisu mi to dozvolili vec su trazili da prvo najavim isplatu i dodjem tek sutradan po svoj novac, navodno je suma velika!

Napominjem da su mi ranije u AIK banci bez uslovljavanja odmah isplatili ovu sumu.
Sta reci osim da sam bila veoma zaprepascena i sprecena da slobodno raspolazem sopstvenim novcem. I zato NIKAD vise u NLB banku!

To je uobicajena praksa kod "vecih uloga", ali cudi me da NLB banka (mislim ekspozitura) koja na dnevnom nivou otkupi od gradjana visestruko vecu sumu ( po stimulativnom kursu, koji je bolji nego na manjacnicama) nema 4000€.

hopsy napisao:

Hoces reci da cu za sest meseci na 1000 EUR imati kamatu po formuli:

1000/12*(0.02+0.025+0.03+0.035+0.4+0.1)=20.83 EUR

sto odgovara kamati na godisnjem nivou od samo 4.167% ? Pa znate sta. Nije bankarstvo nazvano najvecom prevarom modernog doba. Ja sam bio ubedjen da cu za 6 meseci imati na 1000 EUR celih 50 EUR (neoporezovanih). A ovako se sve svodi na prosecnu kamatu iz vecine banaka na orocenje od 6 meseci. Samo su ga ovde majstorski servirali. Covek uvek treba da insistira da mu podnesu krajnje cifre u novcanim iznosima i da se ne zamlacuje mnogo sa procentima u ugovorima.

A, pa ta stepenasta stednja se zaobilazi u sirokom krugu, kao i sve slicne "novotarije".

22

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Marbosi, kod nekih, uglavnom malih banaka, uobičajena praksa je da se isplate od 2000e i više, najave par dana ranije, upravo da se ne bi desilo isto što i tebi.

23

Odgovor: (Ne)Stručnost bankarskih službenika

Mislim da se ovde malo skrenulo sa teme. Ja u strucnos bankarskih sluzbenika za sada nemam razlog da sumnjam, ali ljubaznos im po nekad nije bas na nekom zavidnom nivou. Konkretan primer: ulazim u AIK banku, sluzbenica prica na telefon, sto je razumljivo. Da ne treba da prica nebi ni imala telefon ispred sebe. Na salter spustam primer uplatnice rate kredita i ocekujem kao i do sada da me pita samo koliki iznos je u pitanju. Ona mi daje praznu uplatnicu i kaze, popunite. Pitam je zasto ja da je popunjavam, ali odgovor ne dobijam. Da mi je to prva rata koju uplacujem verovao bih da to tako i treba, ali s obzirom da uplacujem vec petnaest meseci, znam da to radi sluzbenik. Ovo je prvi put da to moram sam da uradim. E sad konkretno pitanje: da li je sluzbenik duzan da popuni uplatnicu ili ne ? I onako to ne radi rucno, vec samo unese podatka, a racunar odradi ostalo.